Khamis, 18 Oktober 2012


Milo memperkenalkan kempen terbaru mereka iaitu sambil minum Milo Cans sambil main futsal. Ini bukan futsal yang biasa tetapi ianya merupakan format baru, lebih menarik, lebih bergaya, mencabar dan unik. Futsal ini dikenali sebagai futsal 3 sebelah iaitu “3-sided futsal”.
Milo Cans bermula kempen mereka di Facebook  beberapa bulan yang lalu telah berakhir dan mereka akhirnya menemui idea kemenangan untuk kempen mereka - Futsal 3-sebelah. Peraduan yang agak panjang larian di laman rangkaian sosial mempunyai beribu-ribu peserta berkongsi idea inovatif mereka di mana mereka akan meneroka serta menukar peraturan-peraturan sukan yang sedia ada untuk menjadikannya lebih menyeronokkan dan mencabar. Saya fikir mereka membuat pilihan yang amat tepat kerana futsal adalah salah satu sukan yang semakin meningkat di Malaysia.

Pada hari Selasa lalu, 6th Mac 2012 di Universiti Taylor Lakeside Kampus, Milo Cans menbuat idea Futsal 3-sebelah menjadi kenyataan apabila mereka mengumumkan kepada pihak-pihak media bahawa mereka akan menganjurkan pertandingan untuk permainan. Terdapat juga demonstrasi pada perlawanan penuh kejohanan itu akan menjadi seperti.
Peraturan-peraturan permainan futsal 3-sebelah ini sebenarnya lebih dekat kepada peraturan Street Soccer daripada futsal. Bola boleh melantun luar dinding dan hanyaakan dianggap sebagai di luar permainan apabila bola pergi ke luar gelanggang. Dan seperti Street Soccer, tidak satu pemain pun dibenarkan untuk melangkah masuk ke dalam kotak D.

Jika demikian berlaku, sepakan penalti akan diberikan kepada salah satu lawan-lawan mereka. Matlamat mesti markah dari luar D. Kaedah-kaedah yang unik adalah jelas - 3 pasukan yang bermain pada masa yang sama terhadap satu sama lain, 3 pemain satu pasukan di gelanggang, jawatan gol mini bagi setiap pasukan, tiada penjaga gol, dan gelanggang adalah bulat.Perlawanan adalah di antara 3 pasukan. 5 pusingan dengan satu minit selepas setiap pusingan yang lain. Pasukan tidak boleh benar-benar ”pakat” (pasukan) antara satu sama lain kerana pasukan tidak boleh menjaringkan menentang pasukan yang sama berturut-turut.

Pendaftaran pasukan kini terbuka kepada rakyat Malaysia lelaki yang berada pada usia 18 hingga 23 tahun. Setiap pasukan mesti terdiri daripada 3 pemain dan 2 rizab,dan dibenarkan untuk mendaftar hanya seorang pelajar antarabangsa. Tarikh tutup penyertaan dengan bayaran RM50 bagi setiap pasukan adalah 15 April 2012. Anda boleh mengetahui bagaimana untuk mendapatkan borang-borang pada halaman Facebook tin Milo. Perlawanan pusingan awal kejohanan itu akan bermula pada 5 Mei 2012 di Sports Planet Futsal Kompleks Kota Damansara. Pasukan juara keseluruhan kejohanan itu akan memenangi RM10, 000 secara tunai, sama seperti pemenang kempen Seterusnya Permainan Facebook. Sebelum semua itu, terdapat juga universiti dan kolej jalan menunjukkan dalam Lembah Klang dari pertengahan bulan ini sehingga ketiga akhir bulan akan datang.VIP ramai hadir pada majlis pelancaran, salah seorang daripada mereka yang memberikan ucapan adalah YB Dato ‘Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia (lihat imej di bawah).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan