Selasa, 25 September 2012

Bola Futsal


Bola futsal dibuat oleh kulit atau perkara sintetik. Ia adalah lebih kecil daripada bola sepak tradisional (saiz 3 untuk kurang daripada tiga belas tahun, luka 4 untuk warga emas) dan melantun sangat sedikit. Bola futsal khusus kerana mereka membenarkan, saham pemulihan mereka yang lemah (kerana tekanan yang rendah dan beberapa lapisan antara bilik dan permukaan), untuk membenarkan bermain di atas tanah, lebih teknikal. Permukaan bola futsal juga kasar, untuk menawarkan pematuhan yang lebih baik dalam hubungan dengan kasut.

Kawalan bola futsal boleh dilakukan hanya dengan sedikit eksperimen dan amalan pada permukaan diubah, yang menawarkan, sebagai tambahan kepada tingkah laku tertentu belon ini, variasi penting, mengikut sama ada seseorang bermain di atas lantai parket atau sintetik permukaan, atau pada konkrit.


Sesetengah orang masih mendapat salah apabila membandingkan bola futsal dengan bola sepak luar atau normal. Bola futsal tidak adalah lebih berat. Ia adalah berat badan yang sama seperti bola luaran, dan, untuk bermain antarabangsa, adalah hanya satu saiz lebih kecil dalam lilitan.


Bola futsal direka untuk mempunyai 30 peratus kurang melantun, tetapi berat badan sebenarnya adalah sama seperti bola luar atau bola bola sepak biasa. Bola luar adalah lima saiz dan mempunyai berat antara 410 dan 450 gram. Bola futsal adalah saiz empat dan mempunyai berat 400-440 gram. Berat maksimum bola futsal dibenarkan sebenarnya adalah kurang daripada bola luar.

Berikut adalah sampel bola futsal yang sedang digunakan di padang tertutup.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan